Afdrukken

Beeldhouwwerk

Onder andere...

NIEUW. De Boeddha is terug…

De Grote Boeddha (Daibutsu) van Mariemont is na een lange restauratie campagne teruggekeerd.

Dit beeld werd door Raoul Warocqué besteld tijdens de reis naar het Verre Oosten die hij in 1910 ondernam. Het kreeg vanaf 1911 een plaatsje in het park van Mariemont. Na de brand van het kasteel van de Warocqués werd het beeld verplaatst aan de ingang van het nieuwe gebouw van de architect Roger Bastin.

Er werd een stalen afdak (Cortenstaal) vervaardigd om het pas gerestaureerde beeld te beschermen tegen de regen en de wind. Het metaal van dit afdak zal met de tijd een patina krijgen. Men spreekt hier over de eerste “hedendaagse tint” in het domein van Mariemont.

De omgeving van de site werd ook herbekeken. Het Ministerie van het Waals Gewest, waarvan het park afhangt, heeft een nieuwe en beter aangepaste beplanting bedacht, wat in de komende maanden uitgevoerd zal worden.

 


Auguste RODIN

De burgers van Calais

Brons

2,20 x 2,35 x 1,78 m

1889 (Calais)

1905/1906 (Mariemont)

Inv. III.A.37

De « Burgers van Calais », die in 1905 door Raoul Waroqué gekocht werden, waren bedreigd door het weer. Hun sokkel barstte en verbrokkelde zich. Daarom werden de Burgers op 14 december 2007 van hun sokkel gehaald om dit werk, dat onder het toezicht van Rodin gesmolten werd, te bewaren. Op 28 november 2008, heersen ze weer als meesters over de ruines van het kasteel van Karel van Lotharingen.

 

Enkele woordjes uitleg ...

Deze bronzen groep werd ontworpen op aanvraag van de stad Calais. In 1885 besteld de stad het beeld aan Auguste Rodin (1840-1917), Franse beeldhouwer van het eind van de 19de eeuw. Het werk verwijst naar een belangerijke episode van de geschiedenis van de middeleeuwse stad. Wanneer de Franse koning Karel IV in 1328 overlijdt, volgt zijn kozijn Filips Valois hem op en niet zijn neef Edward III, de koning van Engeland. Die laatste valt uit de boot omdat hij enkel door zijn moeder met de koning van Frankrijk verwant is. Hij vecht die beslissing aan en begint de ‘Honderdjarige Oorlog’ tegen Frankrijk. Tijdens dit conflict belegert Edward III de welvarende handels- en havenstad Calais. Wanneer de stad zich overgeeft, besluiten zes burgers zich op te offeren om het leven van de andere inwoners te sparen. Ze bieden zich blootsvoets, gekleed in een hemd met een strop om de hals met de sleutels van de stad en de burcht bij de koning aan. Bij het zien van zoveel moed en zelfopoffering vraagt de echtgenote van de koning hen te sparen. Hoewel de koning hen wil onthoofden, laat hij ze vrij. De stad komt onder Engelse controle (en blijft dat tot 1558).

Rodin heeft deze burgers weergegeven. Hij vat dit menselijke drama in krachtige trekken, die typisch zijn voor het bronswerk van de kunstenaar. De houding en de uitdrukking van de zes figuren in hemd met een strop om de hals verraden berusting, berouw en wanhoop. Hun gebogen hoofden en opgeheven armen, hun roerloze of bewegende lichamen drukken op krachtige wijze het verschrikkelijke ogenblik van afscheid uit. De originele groep, die hij in 1889 afwerkte, staat nog in Calais. Maar, bij het leven van Rodin, werden drie originelen in brons gegoten: één voor een rijke Deense industrieel en een tweede voor Raoul Warocqué. In 1899, wordt een model in gips in Brussel tentoongesteld. Men probeert tevergeefs de Belgische staat of een Belgische stad te overhalen om een kopie van het werk aan te kopen en gaat dan maar op zoek naar een mecenas. In 1905 bestelt Raoul Warocqué een origineel van de Bourgeois de Calais. In 1908 bestelt hij bij de Belgische beeldhouwer Victor Rousseau (1865-1954) een tegenhanger voor het beeld. Het wordt de groep Vers la vie (Het Leven tegemoet). Om een perfecte harmonie tussen de beide werken te garanderen, dringt Rousseau erop aan om de sokkel van de Bourgeois de Calais te verhogen, tegen de mening van de Franse beeldhouwer die een lage sokkel wenste om de dialoog met de toeschouwer te versterken.


Het Koninklijk Museum van Mariemont is open van dinsdag tot en met zondag en feestmaandagen, van 10u tot 17u. 

 

Telefoon : + 32 (0)64 21 21 93

 

E-mail : info(at)musee-mariemont.be

 

Het Park van Mariemont is open van 8u tot 18u.

 

La Terrasse de Mariemont (restaurant) is binnen en buiten geopend, mits reservering (+32 (0)64 27 37 63).

 

De bibliotheek : open mits reservering (+32 (0)64 27 37 78).

 

Dank u voor uw begrip !

En tot binnenkort !