
Een museum bezoek vult op een ideale manier de lessen aan. In een museum kan men een specifiek soort documenten bestuderen: materiële overblijfselen van oude beschavingen. Daarvoor worden verscheidene bevoegdheden opgeroepen. Het bezoek wordt een speurtocht: vragen stellen, antwoorden samenbrengen, analyseren maar ook bestuderen, vergelijken, bespreken.

Basis onderwijs
De rondleiding doet beroep op het verkennen en bespreken van verschillende onderwerpen. Het contact met de museumstukken kan worden voorafgegaan door een audiovisuele inleiding en gekoppeld worden met een workshop.
Enkele voorbeelden van thema’s
- Egypte, kunst en beschaving
- Geschiedenis van het schrift
- De kind zijn in de Oudheid …

Secundair onderwijs
De rondleidingen kunnen aangepast worden aan het onderwijsprogramma maar ook aan de studierichting van de leerlingen: algemeen secundair onderwijs, beroepssecundair onderwijs, kunstsecundair onderwijs, technisch secundair onderwijs.
Enkele voorbeelden van thema’s
- Mythologie en etymologie ...
- Parfums
- De dood, rites en geloof
- Vrouw zijn in de Oudheid
- Zoektocht